وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ ٱللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوٓا۟ أَنفُسَهُمْ جَآءُوكَ فَٱسْتَغْفَرُوا۟ ٱللَّهَ وَٱسْتَغْفَرَ لَهُمُ ٱلرَّسُولُ لَوَجَدُوا۟ ٱللَّهَ تَوَّابًۭا رَّحِيمًۭ

Dan Kami tidak mengutus seseorang Rasul pun melainkan supaya ia ditaati dengan izin Allah. Dan kalaulah mereka ketika menganiaya diri mereka sendiri datang kepadamu (wahai Muhammad) lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulullah juga memohon ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani. (an-nisa' 4:64)

Wednesday 14 November 2012

Sahabat yang diingati....


assalamualaikum =)
da lame x post something kat sini.... 

x da idea nk uodate blog + x sempat assignmnt banyak sangat nak kena hadap,huhuhu...

sebenarnya tadi saya bukak facebook pastu dalam tengah menggodek2 facebook tetiba terbaca post ni, sangat mendalam maksudnya dan sayu jer hati bile bace.

mungkin sebab saya berada dalam keadaan ini that's why saya sedikit sentap,huhu...
 i have a friend n saya ade buat dia sakit hati pastu saya da cuba sedaya upaya untuk minta maaf tapi masih tiada respon so saya anggap mungkin dia perlukan masa untuk memaafkan saya...


hope ALLAH buka hatinya tuk maafkan saya, insyaALLAH... semoga dia sentiasa dalam redha ALLAH, aminn....


ni post yang saya bace kat facebook tu ----------->


"Hubungan, pertalian atau persaudaraan itu akan lenyap apabila hanya satu pihak sahaja yang memberi dan si penerima berkelakuan sombong dan angkuh...

Sebagai contoh.. Kiamat akan berlaku apabila hanya Allah yang memberi kepada hambaNya... Manakala manusia pada masa itu melakukan maksiat tidak pula bersyukur ataupun beristighfar...

Dalam hubungan suami isteri juga.. sekiranya hanya si suami/isteri sahaja yang bertungkus-lumus menjaga hubungan, tidak pula dilakukan oleh pihak yang satu lagi... maka hancurlah sesebuah keluarga itu...

Begitu jugalah dalam bersahabat, sekiranya hanya seorang sahaja yang berbuat baik dan seorang lagi hanya mengharapkan 'kasih sayang' dan tidak pula berlaku sedemikian kepada pemberi... maka habislah persahabatan...

Itulah hidup ini... dalam 3 situasi di atas, sekiranya ucapan terima kasih dan minta maaf diungkapkan.. mungkin dapat memperbaiki hubungan tersebut....Sebagai contoh, sekiranya hamba tersebut meminta maaf kepada Allah, nescaya Allah mengampuninya.. dan kalaulah terima kasih diungkap... nescaya bertambahlah nikmat Allah kepadanya...

Itulah dia... sebenarnya, terima kasih dan maaf itu adalah pengubat segala-galanya...Tetapi.. kalau sombong, ego dan keras kepala menjadi pilihan.. maka pengakhiran adalah topik seterusnya..."


ape korang rase??? hurmmmm.... 

ok la nak kongsi tu jerr sebenarnya, semoga kita semua mendapat rahmat dan keberkatan ALLAH sentiasa =)aminnnnnn....

ok la, assalamualaikum =)



No comments:

Post a Comment